Ortopedtips #6 Vilka tillskott behöver vi ? | Ortho Human
Orthohuman, Ortoped - kvalificerad behandling av rörelseapparatens sjukdomar, exempelvis ryggbesvär, benskörhet, artrosbehandling, förslitningskador, sen- och muskelinflamationer och relaterade besvär.
PRP, ACP, Vampyrmetoden, artros, ortoped, naprapat, impingement , axelsmärta, knäartros, spondyloartros, degenerativa förändringar, axelsmärta, ultraljud, kortison, kiropraktor, plasmabehandling, ryggont, Osteoporos, artrit, ledsmärta, ryggsmärta, ryggskott, ländrygg, benskörhet, bentäthet, osteopeni, bentäthetsmätning, nackspärr, diskbråck, gonsted, Marjut Sohlman Carlström
15856
post-template-default,single,single-post,postid-15856,single-format-standard,bridge-core-2.2.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Ortopedtips #6 Vilka tillskott behöver vi ?

Ortopedtips #6 Vilka tillskott behöver vi ?

VILKA TILLSKOTT SKALL VI ÄTA?

Dags och bena ut lite begrepp om olika tillskott . Trenden idag är att vi äter 3-10 piller i samband med frukost för att täcka eventuella brister av olika ämnen.

”Problemet ” har inte blivit mindre efter att Apoteksmonopolet försvann och alla olika Apotek kedjor  har blivit små butiker där smink , medicin , bantningspreparat, solskydd och tillskott blandas i en salig blandning — det är lätt att få med sig olika burkar från hyllorna …

Till grunden måste man säga att vi i Sverige äter faktiskt nästan så bra att vi inte behöver tillskott. Säger man detta så kommer många arga kommentarer tillbaka – men så är det ! Ungdomar som äter Billys Pan Pizza eller ”bara fil ” — de brukar ändå äta några måltider i veckan hos tex mamma så att de får näringsämnen som behövs. Riktig brist slutar med håravfall , spruckna mungipor , tandblödning / – lossning och det ser vi inte i Sverige. Däremot finns det områden som har tex massa kalk i vattnet ( Öland, Gotland, kustområden i Sverige) vilket kan leda till relativ brist på annat – se nedan

Genom tiderna har alltid varit betydelsefullt att äta C vitamin i förkylningstider , i synnerhet när våra Citrusfrukter på vinterhalvåret har rest långt och C vitamin innehållet är osäkert. C vitamin är egentligen en syra ( Läs C vitamin = Askorbinsyra) och detta har få missbrukat ( tagit för mycket ) för den är aldrig billig . Ett rör kan alla köpa men kontinuerlig bruk blir sällan problemet pga prisnivån

D – vitamin har ju diskuterats mycket. Bara för att vi inte ha så mycket sol så tycks tillverkarna av vitaminer marknadsföra D – vitamin som något nödvändigt ( som tillskott). Det finns ingen forskning / studie som visar att ”vi i mörka Sverige” skall ha kontinuerligt behov av att tillsätta extra D- vitamin som vuxen. Däremot har det kommit rapporter om D – vitamin förgiftningar – för att överskottet kissar man Inte ut – D – vitamin lagras och kan skada …på riktigt… D – vitamin är egentligen hormon —inte en harmlös piller som hjälper till lite av varje. Så tar det mycket försiktigt med D- vitamin

Selen ,  E – vitamin , Antioxidanter är också väldigt omdiskuterad , och de håller på att försvinna ur trenden . Det finns rapporter att dessa skulle öka risken  för cancer ; på grunder som att dessa ämnen spruttar på , inte bara normala celler utan också cancer celler. Det finns inga studier som har visat dock någon sådan konsekutiv resultat , det vill säga ; alla celler spruttar på sin ämnesomsätting . Så än en gång , ta det försiktigt ….

Skall man äta något tillskott överhuvudtaget ?  Ja, några tips om nödvändiga tillskott som är väl behövliga ;

  • Först det vanligaste , nämligen B- vitaminer . Vi kvinnor har svårt att ta upp allt i magsäckscellerna , och framför allt vid ökande ålder blir dessa celler slöa att ta upp alla sorters B- vitaminer. Överskottet kissar man ut = således helt ofarligt att äta
  • Magnesium – Detta är rätt så okänt men verkligen nödvändigt . Vi i Sverige har mycket kalk-rikt dricksvatten, i synnerhet längs kustområden samt på Öland och Gotland. Kvoten mellan Calcium ( kalk) och magnesium  ( Ca/Mg) är mycket viktig i kroppen. OM man har för mycket kalk så har man för lite magnesium . Vad är magnesium bra för —> muskelfunktion i både ben och tarm , uppbyggnad av skelett mm . Om man har bara kalk så byggs ej skelettet upp och man kan vara förstoppad pga Mg brist eller ha nattliga kramper i benen . Summan av detta —> köp Magnesium tillskott, vilken apotekshylla som helst ( mycket billigare än i Hälsokost affär). OBS! i USA använder man magnesium i lugnande syfte så ta det på kvällen så du kanske sover bättre. Till djur, i synnerhet hästar säljs Mg som ”lugnande” tillskott…hmmm, inga studier o forskning finns men tillverkaren påstår att detta lugnar ”stissiga” hästar

Detta om det viktigast idag, jag återkommer till ämnet , det finns många andra tillskott  som är värda och prata om

// M.