Ortopedtips #5 - Stretcha en viktig muskel ! | Ortho Human
Orthohuman, Ortoped - kvalificerad behandling av rörelseapparatens sjukdomar, exempelvis ryggbesvär, benskörhet, artrosbehandling, förslitningskador, sen- och muskelinflamationer och relaterade besvär.
PRP, ACP, Vampyrmetoden, artros, ortoped, naprapat, impingement , axelsmärta, knäartros, spondyloartros, degenerativa förändringar, axelsmärta, ultraljud, kortison, kiropraktor, plasmabehandling, ryggont, Osteoporos, artrit, ledsmärta, ryggsmärta, ryggskott, ländrygg, benskörhet, bentäthet, osteopeni, bentäthetsmätning, nackspärr, diskbråck, gonsted, Marjut Sohlman Carlström
15837
post-template-default,single,single-post,postid-15837,single-format-standard,bridge-core-2.2.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Ortopedtips #5 – Stretcha en viktig muskel !

Ortopedtips #5 – Stretcha en viktig muskel !

Viktigt att få rätt position i  överkroppen till  vardagen !

Att töja ( stretcha) muskler , innan eller efter träning kom som trend 20- tal år sedan . Det har dock visat sig att man vet faktiskt inte hur bra det är  , och framför allt huruvida muskler återhämtar sig “bättre” om man töjer på dem; Detta diskuteras fortfarande världen över och är oklart hur och när  mycket man bör stretcha

DÄREMOT är det en muskelgrupp som är mycket viktig att töja , helst varje dag . Alla vi som gör allt jobb framför kroppen , sitter framför datorn, studerar , lagar mat vid köksbänken , spelar golf, rider <–> listan är lång – Vi alla har gemensamt en belastad muskelgrupp – de starkaste musklerna på överkroppen – Bröstmusklerna ( Pectoralerna) .

Bröstmusklerna  drar axlarna fram i stort sätt med allt arbete framför kroppen för oss alla men även i sömnen “kryper man ihop” eller om man tex har ont någonstans så åker axlarna fram.  Killar ( och tjejer ) på gym tränar ofta med tunga vikter eftersom det anses att vara snyggt att bygga just dem medans man glömmer bort att träna baksidan (roddmaskin  eller  gummiband så att skuldrorna “åker  ihop”)

Varför är det så viktigt att töja på bröstmusklerna ? Det är nämligen mycket vanligt när framsidan av överkroppen blir mer spänd eller “stark” så  dras axlarna fram och belastningen blir för stor för baksidan . Man får ont i nacken, skuldrorna , axlarna. Det är viktigt att ha balans mellan fram- och baksida. Detta har inte med “hållningen” att göra eller hur man är skapt. En mycket stor andel av mina axel- och nackpatienter har korta , spända bröstmuskler – de är tom ömma med problem och smärtor som följd

Vad göra?

Enligt bilden ; stretcha båda bröstmuskler samtidigt ( mest effektivt) ; underarmarna längs dörrposten , håll in magen och luta dig framåt. Gunga inte , tryck så långt du kommer och räkna där till 30-60 . Jag lovar att gör man detta varje dag som tex pausgymnastik på jobbet så ger detta mer resultat än man tror ….   Man kan även göra detta i ett hörn av rummet – kom ihåg bara att underarmar skall högt upp ( 90 grader fr kroppen)