Ortopedtips #4 Försiktigt med vikter ! | Ortho Human
Orthohuman, Ortoped - kvalificerad behandling av rörelseapparatens sjukdomar, exempelvis ryggbesvär, benskörhet, artrosbehandling, förslitningskador, sen- och muskelinflamationer och relaterade besvär.
PRP, ACP, Vampyrmetoden, artros, ortoped, naprapat, impingement , axelsmärta, knäartros, spondyloartros, degenerativa förändringar, axelsmärta, ultraljud, kortison, kiropraktor, plasmabehandling, ryggont, Osteoporos, artrit, ledsmärta, ryggsmärta, ryggskott, ländrygg, benskörhet, bentäthet, osteopeni, bentäthetsmätning, nackspärr, diskbråck, gonsted, Marjut Sohlman Carlström
15832
post-template-default,single,single-post,postid-15832,single-format-standard,bridge-core-2.2.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Ortopedtips #4 Försiktigt med vikter !

Ortopedtips #4 Försiktigt med vikter !

Träning diskuteras i alla tänkbara rum ; på jobbet , fritiden , även som en ständig fråga som jag ställer till mina patienter.

En del tränar för mycket , vissa för lite och några med fel teknik så det är lätt att få belastningssmärta /-skador. När man dessutom är ivrig att få resultat eller när man lägger på “lite till” i slutet av träningspasset – då är det lätt att göra sig illa med smärta i rygg eller axlar som följd. Tänk att många träningssituationer  och – program är konstruerade för den vältränade individen och kanske vi ” vanliga” inte skall göra just så många repetitioner eller med vikt(er)

Varning som kommer med dagens blogginlägg är sk ” kettlebells”. De kallades “Ryss- sving” från början och var tänkt till elitidrottare, ffa inom friidrott  . Inget fel  i själva träningsupplägget med dem MEN var försiktig med vikten ; sätter man vikt längst ut i handen och svingar med den –> kraften i och med hävstångseffekten blir mycket stor och ofta transplanteras till mittpunkten av kroppen ( ländryggen eller bröstryggen )

Träna med försiktighet och respekt för vikten, välj en “lättare” hellre  , och försiktig  i synnerhet då du börjar bli trött; då tar man lätt i med fel muskler