Ortopedtips #2 - Ont i ryggen på sommaren? | Ortho Human
Orthohuman, Ortoped - kvalificerad behandling av rörelseapparatens sjukdomar, exempelvis ryggbesvär, benskörhet, artrosbehandling, förslitningskador, sen- och muskelinflamationer och relaterade besvär.
PRP, ACP, Vampyrmetoden, artros, ortoped, naprapat, impingement , axelsmärta, knäartros, spondyloartros, degenerativa förändringar, axelsmärta, ultraljud, kortison, kiropraktor, plasmabehandling, ryggont, Osteoporos, artrit, ledsmärta, ryggsmärta, ryggskott, ländrygg, benskörhet, bentäthet, osteopeni, bentäthetsmätning, nackspärr, diskbråck, gonsted, Marjut Sohlman Carlström
15820
post-template-default,single,single-post,postid-15820,single-format-standard,bridge-core-2.2.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-21.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Ortopedtips #2 – Ont i ryggen på sommaren?

Ortopedtips #2 – Ont i ryggen på sommaren?

ONT i ryggen på sommaren?

75 % av svenskar har ont i ryggen någon gång . Det finns många som har jämt mer eller mindre problem med ryggen (om detta mera i senare blogg) – Men många har ont i ryggen på sommaren , ofta mitt på semestern !

Varför det ? Före tiden när många hade takluckor på bilarna så fick folk nackspärr ; nu har så gott som alla AC vilket innebär att luft blåser rakt mot en från flera håll. På sommaren när det är varmt så sätter vi på fläktarna fullt , ACn fullt och korsdrag hemma med den följden att “man får drag på sig”. Med andra ord utsätter man kroppen för vind. Muskelcellerna är mycket känsliga för “drag” och stannar ibland i mellanläge ( När muskeln jobbar blir den kort och när den vilar så blir den slapp och lång). När muskelcellen utsätts för just exempelvis drag , så drar den ihop sig och blir aldrig lång o slapp. Detta är med andra ord beskrivningen för ryggskott. Denna kramp gör mycket ont och man blir oförmögen att böja sig ner , man får inte ens på sig strumporna. Muskeln kan gå i kramp även bara på en sida och då blir man till o med sned. Nu finns det flera orsaker till ryggskott men just i sommarvärmen är detta det vanligaste!

De flesta sysselsätter sig även med sysslor de inte är vana vid tex jobbar med redskap , spade , skottkärra mm . Ovana , trötta muskler är mera känsliga

Viktigt således att undvika drag och kyla mot ryggmuskler. Du som tränar eller jobbar med kroppen bör tänka på att svetten torkar efter 35-40 minuter fast du fortsätter vara aktiv  och då blir ryggen kall. Viktigt för alla är att töja (stretcha) rumpmusklerna om man ha känning från ryggen. Värme, bastu , massage släpper kramp

Alla ni som som vilka som helst muskelproblem –> stäng av munstycken i bilen mot er !

Vill just du träna ryggen –träna då aldrig ryggmuskler utan de muskler som håller emot — dvs mage , magens sida . Plankan är utmärkt träningsform för “bålen” som håller ryggen i trim. Tänk på att ” du suger in naveln ” och kör på den nivån du är !!